Kinderen in Europa
Twee keer per jaar kwomen de partnerorganisaties van Children in Europe bij elkaar. Experts van verschillende Europese landen wisselen ideeën en praktijkervaringen uit over het werken met jonge kinderen. Het tijdschrift dat hieruit voortvloeit verschijnt twee per jaar in verschillende Europese talen. Samen met Stichting Kinderopvang Internationaal zorgt VBJK voor de Nederlandstalige versie.
Europees tijdschrift voor ECEC
In elk nummer loopt een centraal thema als een rode draad doorheen alle bijdragen. Gaat het bijvoorbeeld over tijd, dan lees je artikelen over respect voor het individuele ritme van kinderen, over de dagindeling, over tijdsbeleving …
Door het wegvallen van de financiële en operationele steun van twee belangrijke partners wordt Children in Europe niet meer uitgebracht. Het laatste nummer verscheen in 2015, de laatste Nederlandstalige versie verscheen in 2016.
10 cahiers, 10 beleidspricipes
Het laatste nummer was een speciale editie: tien cahiers over tien beleidsprincipes. De cahiers zijn beschikbaar in het Engels.
- Toegang | Een recht voor alle kinderen
- Betaalbaarheid | Gratis dientsverlening
- Pedagogische aanpak | Holistisch en meervoudig
- Participatie | Van essentieel belang
- Coherent | Raamwerk voor een gemeenschappelijke aanpak
- Diversiteit en keuze | Voorwaarden voor democratie
- Evaluatie | Participatief, democratisch en transparant
- Het werk waarderen | Een beroep voor 0-6, gelijkwaardig aan leerkrachten
- Basisvoorzieningen voor jonge kinderen en onderwijs | Sterk en evenwaardig partnerschap
- Internationale samenwerking | Samen leren met andere landen
Twee principes werden ook vertaald naar het Frans.
- Principe 1 L’accès. Un droit pour tous les enfants
- Principe 7 L'évaluation participative, démocratique et transparente
Childcare International
Voor de Nederlandstalige editie werkt VBJK jarenlang samen met Stichting Kinderopvang Internationaal.
Wil je meer informatie?
- kie-1-cover-front.pdf
- kie-1-jonge-kinderen-als-deskundigen-luisteren-met-de-mozaiekmethode.pdf
- kie-1-kinderen-in-europa-1e-editie-september-2001-luisteren-naar-jonge-kinderen.pdf
- kie-1-wanneer-wordt-een-kind-een-burger.pdf
- kie-1-zelfbepaling-en-de-invloed-van-kinderen-voorbeelden-uit-denemarken.pdf
- kie-2-beeldvorming-en-vooroordelen.pdf
- kie-2-cover-back.pdf
- kie-2-cover-front.pdf
- kie-2-de-franstalige-gemeenschap-in-belgie.pdf
- kie-2-de-integratie-van-kinderen-met-een-handicap-in-italie.pdf
- kie-2-diversiteit-als-norm-niet-als-uitzondering.pdf
- kie-2-diversiteit-een-positieve-waarde.pdf
- kie-2-focus-getuigen-van-een-beweging.pdf
- kie-2-kinderen-in-europa-2e-editie-maart-2002-diversiteit.pdf
- kie-2-nieuws-uit-europa.pdf
- kie-3-cover-back.pdf
- kie-3-cover-front.pdf
- kie-3-focus-schotland-verderop-het-pad-van-robert-owen.pdf
- kie-3-frankrijk-ouderinitiatieven-in-frankrijk.pdf
- kie-3-italie-nieuwe-voorzieningen-voor-jonge-kinderen-in-italie.pdf
- kie-3-kinderen-in-europa-3e-editie-oktober-2002-ouderparticipatie-in-voorzieningen-voor-jonge-kinderen.pdf
- kie-3-nieuws-uit-europa.pdf
- kie-3-parent-power-in-denemarken.pdf
- kie-3-spanje-traditie-en-toekomst-van-ouderparticipatie-in-spanje.pdf
- kie-4-cover-front.pdf
- kie-4-cover-back.pdf
- kie-4-buitenschoolse-kinderopvang-en-het-belang-van-een-eigen-identiteit.pdf
- kie-4-buitenschoolse-kinderopvang-voorzieningen-in-volle-ontwikkeling.pdf
- kie-4-duitsland-de-hort-buitenschoolse-opvang-in-duitsland.pdf
- kie-4-focus-de-freinetscholen-in-gent.pdf
- kie-4-kinderen-in-europa-4e-editie-april-2003.pdf
- kie-4-tijdsindeling-met-respect-voor-het-levensritme-van-het-kind.pdf
- kie-4-vrijetijdsopvang-voor-alle-deense-kinderen.pdf
- kie-5-cover-front.pdf
- kie-5-cover-back.pdf
- kie-5-kinderen-in-europa-5e-editie-oktober-2003.pdf
- kie-5-wie-is-die-begeleider-in-de-kinderopvang.pdf
- kie-5-denemarken-meer-mannelijke-opvoeders.pdf
- kie-5-de-deense-opvoeder-begeleider-voor-alle-leeftijden.pdf
- kie-5-frankrijk-baby-loup-het-andere-kinderdagverblijf.pdf
- kie-5-focus-emmi-pikler-en-loczy.pdf
- kie-5-vlaanderen-naar-een-divers-personeelsbestand-in-vlaanderen.pdf
- kie-5-spanje-onderwijs-voor-jonge-kinderen-in-spanje.pdf
- kie-5-zweden-de-nieuwe-opleiding-tot-opvoeder-leerkracht-in-zweden.pdf
- kie-6-cover-front.pdf
- kie-6-cover-back.pdf
- kie-6-column-de-verbeelding-aan-de-macht.pdf
- kie-6-wat-is-reggio.pdf
- kie-6-interview-met-loris-malaguzzi-wandelen-op-zijden-draden.pdf
- kie-6-kinderen-in-europa-6e-editie-maart-2004.pdf
- kie-6-op-zoek-naar-relaties-en-overeenkomsten-een-atelier-en-een-kunstenaar-in-het-kindercentrum.pdf
- kie-6-participatieprojecten-in-kindercentra-kinderopvang-gebaseerd-op-betrokkenheid.pdf
- kie-6-pedagogiekontwikkeling-0-7-reggio-emilia-in-nederland.pdf
- kie-6-reggio-emilia-gezien-door-de-ogen-van-kinderen-de-stad-is-als-een-grote-winkel.pdf
- kie-6-terug-in-de-geschiedenis-malaguzzi-en-de-revolutie-van-de-gemeentescholen.pdf
- kie-7-cover-front.pdf
- kie-7-cover-back.pdf
- kie-7-40-doelstellingen-inspireren-de-kinderopvang-in-vlaanderen.pdf
- kie-7-de-raad-van-europa-verdediger-van-de-kinderrechten.pdf
- kie-7-doelstellingen-voor-kwaliteit-in-voorzieningen-voor-jonge-kinderen.pdf
- kie-7-engeland-grote-verbetering-in-de-kwaliteit-van-de-kinderopvang.pdf
- kie-7-duitsland-een-land-twee-systemen.pdf
- kie-7-focus-janus-korczak-een-leven-gewijd-aan-kinderen.pdf
- kie-7-kinderen-burgers-van-europa.pdf
- kie-7-kinderen-in-europa-7e-editie-oktober-2004.pdf
- kie-7-nederland-kinderopvang-van-welzijnsinstelling-naar-bedrijf.pdf
- kie-7-opgroeien-in-de-europese-unie.pdf
- kie-7-voorzieningen-voor-jonge-kinderen-in-europa.pdf
- kie-7-werken-aan-een-gemeenschappelijke-visie-op-kwaliteit.pdf
- kie-7-zweden-de-overstap-van-welzijn-naar-onderwijs.pdf
- kie-8-cover-front.pdf
- kie-8-cover-back.pdf
- kie-8-de-ruimte-gezien-vanuit-verschillende-perspectieven.pdf
- kie-8-de-geschiedenis-van-architectuur-en-design-voor-jonge-kinderen.pdf
- kie-8-finland-plaats-om-te-spelen-ruimte-om-te-groeien.pdf
- kie-8-engeland-kleuters-over-architectuur-en-design-het-onderzoek-spaces-to-play-en-de-mozaiekmethode.pdf
- kie-8-focus-hongarije-verder-bouwen-op-anderhalve-eeuw-kinderopvang.pdf
- kie-8-gemeenschappelijke-afspraken-over-de-normen-voor-ruimte.pdf
- kie-8-ijsland-het-design-down-concept.pdf
- kie-8-kinderen-in-europa-8e-editie-juni-2005.pdf
- kie-8-italie-zie-hoor-voel-proef-ruik-en-heb-lief.pdf
- kie-8-nederland-het-gebruik-van-de-ruimte.pdf
- kie-8-noorwegen-als-buiten-naar-binnen-komt.pdf
- kie-8-noorwegen-de-natuur-biedt-ons-bijna-alles.pdf
- kie-8-van-wie-is-de-ruimte-eigenlijk.pdf
- kie-10-billy-s-schoollunch-dagboek.pdf
- kie-10-ecce-ama-childcare-in-learning-networks-een-europees-project-in-de-vlaamse-kinderopvang.pdf
- kie-10-eten-in-de-vlaamse-kinderopvang-meer-dan-een-zintuiglijke-ervaring.pdf
- kie-10-eten-voor-de-kinderen-van-een-stad.pdf
- kie-10-europa-kinderen-en-voeding.pdf
- kie-10-focus-op-een-moestuin-in-iedere-school.pdf
- kie-10-hoe-kinderen-in-kinderdagverblijven-en-scholen-in-europa-eten.pdf
- kie-10-het-plezier-van-eten.pdf
- kie-10-middag-op-school.pdf
- kie-10-jeugdig-eetplezier.pdf
- kie-10-uit-eten.pdf
- kie-10-verantwoord-eten.pdf
- kie-10-voedsel-een-kwestie-van-voedingsstoffen-of-het-stimuleren-van-onafhankelijkheud-bij-kinderen.pdf
- kie-10-voedsel-voor-de-geest.pdf
- kie-11-de-moedertaal-en-haar-vijanden.pdf
- kie-11-de-europese-taalkaart.pdf
- kie-11-de-raad-van-europa-promotor-van-een-europees-pedagogisch-taalbeleid.pdf
- kie-11-een-regio-drie-talen-meertalige-kinderen-in-zuid-tirol.pdf
- kie-11-een-model-om-vroege-tweetaligheid-te-promoten.pdf
- kie-11-een-vroege-passie-voor-taal-ontwikkelen.pdf
- kie-11-het-leven-in-een-meertalige-zweedse-kleuterschool.pdf
- kie-11-in-de-kijker-marta-mata.pdf
- kie-11-meertalige-kinderen-in-een-eentalige-opvang.pdf
- kie-11-meertalige-kleuterscholen-in-roemenie.pdf
- kie-11-mijn-stem-klinkt-anders.pdf
- kie-11-moedertaal-plus-twee-wordt-meertaligheid-de-norm.pdf
- kie-11-nieuws-een-samenvatting-van-het-laatste-nieuws-uit-europa.pdf
- kie-11-officiele-talen-en-minderheidstalen.pdf
- kie-11-taal-binnen-voorzieningen-voor-jonge-kinderen-in-europa.pdf
- kie-11-tweetalig-zijn-een-van-de-grootste-gaven.pdf
- kie-11-verhalen-voor-een-multiculturele-samenleving.pdf
- kie-13-cover-front.pdf
- kie-13-cover-back.pdf
- kie-13-alle-kinderen-op-aarde-zijn-welkom-op-onze-raadsvuren.pdf
- kie-13-de-media-gebruiken-om-respect-voor-diversiteit-te-promoten.pdf
- kie-13-de-roma-een-strijd-tegen-discriminatie-door-miljoenen.pdf
- kie-13-diverse-aspecten-van-diversiteit.pdf
- kie-13-een-blik-op-europa-kinderrechten-een-nieuw-soort-universele-standaard.pdf
- kie-13-een-blik-op-europa-kinderopvangvoorzieningen-en-gelijke-kansen.pdf
- kie-13-eist-luister-diversiteit-en-gelijkheid-in-ierland.pdf
- kie-13-hoe-voelt-iedereen-zich-thuis-bij-kinderstad-in-nederland.pdf
- kie-13-in-de-kijker-glenda-macnaughton.pdf
- kie-13-kinderen-in-europa-13e-editie-inhoud-colofon.pdf
- kie-13-kinderen-steken-de-grens-over-de-inclusie-van-kinderen-in-kinderopvang-en-kleuterscholen.pdf
- kie-13-leerkrachten-moeten-de-genderstereotiepen-ter-discussie-stellen.pdf
- kie-13-naar-een-inclusieve-opvoeding.pdf
- kie-13-ongelijke-kansen-doorheen-europa.pdf
- kie-13-persona-dolls-met-kinderen-de-dialoog-openen-over-exclusie-en-discriminatie.pdf
- kie-13-professionelen-in-de-kinderopvang-opleiden-met-nadruk-op-respect.pdf
- kie-13-we-kunnen-niet-iedereen-tevreden-maken-diversiteit-in-contextuele-aanpak.pdf
- kie-14-cover-front.pdf
- kie-14-cover-back.pdf
- kie-14-creativiteit-nee-dank-je.pdf
- kie-14-de-kunstkar.pdf
- kie-14-dappere-dromen.pdf
- kie-14-de-werkelijkheid-veranderen.pdf
- kie-14-een-curriculum-voor-creativiteit-en-kunst.pdf
- kie-14-een-muisklik-verwijderd.pdf
- kie-14-een-plaats-voor-kunst.pdf
- kie-14-goed-dat-het-cultuurteam-er-is.pdf
- kie-14-kinderen-in-europa-14e-editie-inhoud-colofon.pdf
- kie-14-kunst-en-creativiteit-tijdens-de-kinderjaren.pdf
- kie-14-kunst-in-de-opleiding-voor-pedagogisch-begeleiders-van-jonge-kinderen.pdf
- kie-14-kunst-in-het-curriculum-van-de-kinderopvang.pdf
- kie-14-kunst-omwille-van-de-kunst.pdf
- kie-14-muziek-in-palestina.pdf
- kie-14-over-kunst-en-leren.pdf
- kie-14-over-kunst-chocolade-voor-de-oren.pdf
- kie-14-over-kunst-de-muziek-in-het-kind-de-echo-van-slaapliedjes-vitaliteit-en-engagement.pdf
- kie-14-werken-en-leven-met-kunst.pdf
- kie-15-een-onderzoek-naar-het-professionele-profiel-in-tien-eu-landen.pdf
- kie-15-europees-beleid-voor-de-beroepsvorming-voor-prakijkwerkers.pdf
- kie-15-de-professionalisering-van-het-personeel-in-voorzieningen-voor-jonge-kinderen.pdf
- kie-15-hoe-een-nieuw-beroep-vanuit-de-praktijk-wordt-opgebouwd.pdf
- kie-15-mannen-in-de-kinderopvang.pdf
- kie-15-nummer-een-op-de-agenda-de-professionalisering-van-praktijkwerkers.pdf
- kie-15-permanent-leren-als-team-leren-leren-en-reflecteren.pdf
- kie-15-postgraduaat-kinderopvang-de-opleiding-in-gent.pdf
- kie-15-vier-portretten-van-pedagogisch-praktijkwerkers-in-de-kinderopvang.pdf
- kie-15-wat-bedoelen-we-precies-met-competenties.pdf
- kie-16-bruggen-bouwen-tussen-het-tastbare-en-het-abstracte.pdf
- kie-16-de-franse-praktijkbenadering-van-wetenschappelijk-onderwijs.pdf
- kie-16-een-reis-langs-de-hemel-en-de-sterren.pdf
- kie-16-atelier-raggio-di-luce.pdf
- kie-16-focus-op-het-kleuteronderwijs-op-het-poolse-platteland.pdf
- kie-16-het-opleiden-van-leerkrachten-is-een-permanente-opdracht.pdf
- kie-16-kind-van-nature-een-conferentie.pdf
- kie-16-kinderen-als-wetenschappers-de-wereld-betekenis-geven.pdf
- kie-16-krabben-en-skeletten.pdf
- kie-16-waarom-zijn-er-zoveel-andere-manen.pdf
- kie-16-wetenschap-voor-jonge-kinderen-in-europa.pdf
- kie-16-mathekings-wiskunde-is-overal.pdf
- kie-16-wetenschapper-zijn-is-cool.pdf
- kie-16-wiskunde-voor-kinderen.pdf
- kie-17-de-braziliaanse-grondwet-een-primeur-in-kinderrechten.pdf
- kie-17-de-eerste-ombudsvrouw-voor-kinderen.pdf
- kie-17-de-nationale-en-de-lokale-aanpak-in-kroatie.pdf
- kie-17-een-andere-kijk-op-kinderrechten.pdf
- kie-17-eglantyne-jebb-voorvechtster-van-kinderrechten.pdf
- kie-17-europa-en-de-kinderrechten.pdf
- kie-17-het-vn-kinderrechtenverdrag-beknopt-en-begrijpelijk.pdf
- kie-17-kunnen-participeren-is-het-allerbelangrijkst-voor-kinderen.pdf
- kie-17-kinderen-krijgen-een-stem.pdf
- kie-17-kunst-over-kinderrechten.pdf
- kie-17-twintig-jaar-vn-verdrag-inzake-de-rechten-van-het-kind.pdf
- kie-17-we-moeten-kinderen-en-jongeren-ruimte-bieden.pdf
- kie-18-de-kleuterschool-als-dorpsgemeenschap.pdf
- kie-18-de-landelijke-ontwikkelingen-in-toscane-en-emila-romagna.pdf
- kie-18-de-stem-van-kinderen.pdf
- kie-18-deense-kinderen-leven-en-leren-op-het-platteland.pdf
- kie-18-een-plaats-voor-whanau.pdf
- kie-18-familieleren.pdf
- kie-18-kinderopvang-op-het-franse-platteland.pdf
- kie-18-het-belang-van-een-plaatsgevoel.pdf
- kie-18-kroatische-kleuter-scholen-verwelkomen-roma.pdf
- kie-18-over-pisa-normen-en-eu-doelstellingen.pdf
- kie-18-opgroeien-op-het-poolse-platteland.pdf
- kie-18-plaatsgebonden-onderwijs-in-noorwegen.pdf
- kie-18-samenwerking-in-het-portugeese-onderwijs.pdf
- kie-18-uitbreiding-kinderopvang-in-belgisch-luxemburg.pdf
- kie-19-aarde-vuur-water-en-lucht.pdf
- kie-19-als-alle-mensen-mij-konden-zien-zouden-ze-zien-dat-ik-lach-kinderen-in-de-natuur-in-kroatie.pdf
- kie-19-avontuur-in-de-natuur-plezier-maken-leren-en-zelfvertrouwen-ontwikkelen.pdf
- kie-19-buitenspel-is-gezond-voor-lichaam-en-geest.pdf
- kie-19-de-boom-in.pdf
- kie-19-de-filosofie-van-de-veerkracht.pdf
- kie-19-een-verhaal-over-kinderen-en-de-kunst-van-handwerkslieden-vai-dei-genovesi.pdf
- kie-19-focus-buiten-leren-focus-het-recht-op-openbare-speelruimte.pdf
- kie-19-het-is-de-kunst-om-met-risico-s-om-te-gaan-niet-om-ze-te-vermijden.pdf
- kie-19-het-avontuur-ligt-op-straat-in-het-park-op-het-plein.pdf
- kie-19-in-roemenie-spelen-en-leren-de-kinderen-graag-traditionele-buitenspelletjes.pdf
- kie-19-lichaamsbeweging-in-de-vrije-natuur-buitenspel-is-goed-voor-lichaam-en-geest.pdf
- kie-19-meisjes-weten-niks-van-de-jacht-sekseverschillen-in-het-spel-van-de-kinderen-in-noord-west-griekenland.pdf
- kie-19-spelen-in-brussel.pdf
- kie-20-aanbevelingen-voor-beleid-over-het-jonge-kind-in-europa-voor-2010-2020.pdf
- kie-20-aanbod-voor-baby-en-dreumes-in-portugal.pdf
- kie-20-de-balans-tussen-werk-en-priveleven.pdf
- kie-20-de-kindercentra-van-san-miniato-hier-regisseren-de-kinderen-zelf-hun-leerproces.pdf
- kie-20-de-rechten-van-kinderen-en-de-voorzieningen-voor-0-tot-3-jaar.pdf
- kie-20-de-wereld-biedt-jonge-kinderen-uitdagingen-kansen-en-bedreigingen.pdf
- kie-20-denemarken-opvoeding-onderwijs-en-opvang-voor-alle-kinderen.pdf
- kie-20-educare-in-het-nido-draden-weven-tot-een-prachtig-tapijt.pdf
- kie-20-een-geintegreerd-systeem-biedt-betere-kansen.pdf
- kie-20-europees-beleid-voor-de-allerkleinste-kinderen-de-jongste-burgers-van-europa.pdf
- kie-20-goed-nieuws-bachelor-pedagogiek-van-het-jonge-kind-gaat-van-start-in-antwerpen-brussel-en-gent.pdf
- kie-20-het-finse-early-education-and-care-curriculum.pdf
- kie-20-kinderen-in-europa-20e-editie-zomer-2011-inhoud-colofon-europa-s-jongste-inwoners.pdf
- kie-20-ouderschapsverlof-in-europa.pdf
- kie-20-scandinavisch-onderzoek-naar-het-effect-van-voorzieningen-voor-jonge-kinderen.pdf
- kie-20-zo-ken-ik-jou-en-mij.pdf
- kie-20-zorg-opvoeding-en-onderwijs-voor-de-allerjongsten.pdf
- kie-21-de-missing-link-een-competent-team-over-structurele-kwaliteit-en-proceskwaliteit.pdf
- kie-21-deep-level-learning-meer-competente-kinderen.pdf
- kie-21-een-competente-medewerker-vraagt-om-een-competent-systeem-de-resultaten-van-het-core-project.pdf
- kie-21-een-leven-lang-leren-op-de-europese-agenda.pdf
- kie-21-focus-van-puin-naar-pracht.pdf
- kie-21-help-kinderen-om-nuttige-kennis-te-verwerven.pdf
- kie-21-het-competentiedebat.pdf
- kie-21-hoe-begeleiders-van-elkaar-leren-competent-zijn-en-worden.pdf
- kie-21-kinderen-in-europa-20e-editie-najaar-2011-inhoud-colofon-het-competentiedebat.pdf
- kie-21-leerteams-een-goede-manier-om-competenties-te-verbeteren.pdf
- kie-21-permanent-leren-als-team-de-reflective-practitioner-in-de-praktijk.pdf
- kie-21-samenleven-met-competente-kinderen.pdf
- kie-21-van-ouders-als-zondebokken-naar-ouders-als-onderzoekers.pdf
- kie-21-wat-je-moet-weten-en-wat-je-moet-kunnen-de-engelse-bachelortitel-voor-het-werken-met-jonge-kinderen.pdf
- kie-21-zijn-kinderen-vaardig-of-competent.pdf
- kie-22-cover-front.pdf
- kie-22-cover-back.pdf
- kie-22-transities-inleiding-op-het-thema-van-elke-verandering-groei-je-een-beetje.pdf
- kie-22-inhoud-22e-editie-roger-prott.pdf
- kie-22-de-dutch-approach-gehecht-aan-vrije-regelruimte-en-veelvormigheid.pdf
- kie-22-de-overgang-van-kinderopvang-naar-basisschool.pdf
- kie-22-doorgaande-lijn-informatieoverdracht-van-kind-naar-leerling.pdf
- kie-22-focus-op-friedrich-froebel-en-zijn-waardering-voor-het-kind-zijn.pdf
- kie-22-de-eerste-stap.pdf
- kie-22-het-doel-van-een-evenwichtig-curriculum.pdf
- kie-22-het-voorbereiden-van-een-overgang-het-kind-als-middelpunt.pdf
- kie-22-ik-ga-naar-de-grundstufe-niet-naar-de-kleuterschool.pdf
- kie-22-over-het-doorbreken-van-vaste-patronen-de-italiaanse-think-school-streeft-naar-continuiteit.pdf
- kie-22-niet-bang-maar-opgewonden.pdf
- kie-22-reflecteren-op-de-grote-stap.pdf
- kie-22-slagen-in-de-kleuterklas-om-te-slagen-in-de-basisschool.pdf
- kie-22-voor-het-eerst-naar-school.pdf
- kie-22-waarom-staat-er-zo-n-hoog-hek.pdf
- kie-23-cover-front.pdf
- kie-23-cover-back.pdf
- kie-23-passie-helpt-jongens-vooruit-de-methode-projecten-voor-onderzoek-bij-poolse-jongens.pdf
- kie-23-de-dood-van-de-pater-familias-het-vaderschap-kan-steeds-vaker-vervuld-worden-door-verschillende-mannen.pdf
- kie-23-de-gelijkheid-der-seksen-in-de-voorschoolse-opvang-in-zweden-het-verschil-tussen-jongens-en-meisjes-is-niet-zo-zwart-wit-als-in-veel-onderzoeken-wordt-voorgesteld.pdf
- kie-23-hoe-vind-ik-een-man-en-hoe-kan-ik-hem-houden-problemen-en-mogelijkheden-bij-de-werving-van-mannen-in-noorse-kindercentra.pdf
- kie-23-inhoud-colofon-23e-editie-jongens-en-mannen-teresa-ogrodzinska.pdf
- kie-23-jongens-en-meisjes-worden-niet-geboren-ze-worden-gemaakt-biologie-en-sociale-omgeving-gaan-hand-in-hand-bij-gendervorming.pdf
- kie-23-kinderopvang-nu-ook-europees-geregeld-de-thematische-werkgroep-van-de-europese-commissie-over-opvoeding-en-opvang-is-gestart.pdf
- kie-23-mannen-in-de-vrouwelijke-wereld-van-opvoeding-en-opvang-cijfers-verzameld-door-de-redacteuren-van-kinderen-in-europa.pdf
- kie-23-mannen-moeten-voorzichtig-zijn-over-emoties-en-aanrakingen-in-voorzieningen-voor-jonge-kinderen.pdf
- kie-23-over-het-opvoeden-van-jongens-de-kinderen-van-nachtegaal.pdf
- kie-23-over-kinderen-en-badwater-geen-onbezonnen-bezuinigingen-op-voorzieningen-voor-jonge-kinderen.pdf
- kie-23-meer-mannen-in-de-kitas-van-duitsland.pdf
- kie-23-stereotypering-helpt-het-kind-niet-vooruit.pdf
- kie-23-vaders-veranderen-turkse-stichting-acev-betrekt-vaders-bij-de-opvoeding.pdf
- kie-23-waar-mannen-in-de-minderheid-zijn-de-betekenis-van-mannen-voor-de-voorschoolse-kinderopvang-in-kroatie.pdf
- kie-23-vrijheid-gelijkheid-broederschap-ook-op-de-kleuterschool-gender-en-culturele-diversiteit-een-grote-uitdaging-voor-de-kleuterschool.pdf
- kie-24-cover-front.pdf
- kie-24-cover-back.pdf
- kie-24-de-nieuwe-vaders-in-zicht.pdf
- kie-24-de-witte-wezen-van-roemenie.pdf
- kie-24-een-zoektocht-naar-wederkerigheid-in-een-verdeelde-omgeving-allochtone-moeders-en-de-brusselse-kinderopvang.pdf
- kie-24-finland-ouders-en-leerkrachten-als-partners.pdf
- kie-24-gezinnen-in-de-hoofdrol-in-centri-bambini-e-genitori.pdf
- kie-24-goed-begonnen-is-half-gewonnen.pdf
- kie-24-leerkrachten-ouders-en-leerlingen-samen.pdf
- kie-24-inspirerende-praktijken-in-ondersteuning-van-gezinnen-en-ouders.pdf
- kie-24-opvoeden-is-samenwerken.pdf
- kie-24-ouderparticipatie-als-paard-van-troje.pdf
- kie-24-over-pedagogische-verantwoordelijkheid-partnerschap-samenwerking.pdf
- kie-24-participatie-als-fundament-van-burgerrechten.pdf
- kie-24-participatie-op-school-in-spanje.pdf
- kie-24-portugal-betrokkenheid-en-samenwerking-tussen-ouders-en-kleuteronderwijs.pdf
- kie-24-relaties-met-ouders-kerncompetentie-of-deeltaak.pdf
- kie-24-voorjaar-2013-inhoud-ferruccio-cremaschi.pdf
- kie-25-cover-front.pdf
- kie-25-25e-editie-2013-inhoud-roger-prott.pdf
- kie-25-ze-bedriegen-ons-al-die-uurwerken-frederico-garcia-lorca.pdf
- kie-25-als-kinderen-spelen-moeten-de-volwassenen-wachten.pdf
- kie-25-balanceren-met-tijd.pdf
- kie-25-cover-back.pdf
- kie-25-de-taal-van-de-tijd-het-theaterlaboratorium-van-caval-teatro-in-turijn.pdf
- kie-25-een-ode-aan-de-trage-tijd.pdf
- kie-25-elk-kind-zijn-eigen-tempo.pdf
- kie-25-hoe-leren-kinderen-tijd.pdf
- kie-25-focus-een-interview-met-anna-tardos-wat-kinderen-zeggen-over-tijd.pdf
- kie-25-reflecties-van-een-vader.pdf
- kie-25-slow-education.pdf
- kie-25-tijd-genoeg-om-groot-te-groeien.pdf
- kie-25-tijd-voor-een-complexe-eenvoud.pdf
- kie-25-vrije-vrije-tijd.pdf
- kie-25-wie-leert-onze-kinderen-te-genieten-van-tijd-voor-elkaar.pdf
- kie-25-wie-spreekt-over-tijd-spreekt-over-hoop-en-verwachting-mia-couto.pdf
- kie-25-zet-de-klok-stil-leef-naar-het-ritme-van-de-dag.pdf
- kie-29-cover-front.pdf
- kie-29-cover-back.pdf
- kie-29-inhoud.pdf
- kie-29-children-s-play-an-everyday-right.pdf
- kie-29-bringing-stories-to-life-tierlantuin.pdf
- kie-29-construire-la-securite-malgre-l-horreur.pdf
- kie-29-focus-on-pedagogues-in-current-ecec-practice-what-is-the-pedagogue-series-kiddo-all-about.pdf
- kie-29-la-quotidianita-issues-on-everyday-life.pdf
- kie-29-interpreting-children-s-actions.pdf
- kie-29-le-point-de-vue-de-l-enfant-sur-la-qualite-de-l-accueil-et-de-l-education-a-la-creche-et-a-l-ecole-maternelle-exploration-participative.pdf
- kie-29-se-faire-des-amis-pour-trouver-sa-place-et-partager-un-plaisir-ludique.pdf
- kie-29-whale-to-the-west-experiences-in-urban-art.pdf
- kie-29-when-children-speak-up-their-ideas-about-quality-in-leisure-time-services.pdf
- kie-29-when-home-life-and-school-life-intertwine.pdf
- kie-extra-nummer-2015-cover-front.pdf
- kie-extra-nummer-2015-cover-back.pdf
- kie-extra-nummer-2015-inhoud.pdf
- kie-extra-nummer-2015-kinderopvang-en-kleuterschool-als-basis-voor-het-levenslang-leren.pdf
- kie-extra-nummer-2015-opvang-en-opvoeding-van-jonge-kinderen-werkomstandigheden-permanent-leren-en-kwaliteit-van-voorzieningen-een-systematisch-literatuuronderzoek-1.pdf
- kie-extra-nummer-2015-studiedag-inspiratie-uit-europa-kinderopvang-en-kleuterschool-in-een-europees-perspectief-programma.pdf
- kie-extra-nummer-2015-the-european-quality-framework.pdf