Podcasts uit de praktijk

Beluister de verhalen uit Kinderclub Patjoepelke, uit Kinderdagverblijf Sint-Jozef en dat van Samik.

Wat is het mooie aan dit verhaal uit Kinderclub Patjoepelke uit Lokeren?

In deze podcast horen we Lander en Martine - twee leidinggevenden - en twee collega’s die lid zijn van de EQuality-groep. 

Werken in de context van de buitenschoolse opvang is niet steeds een evidentie. Daarenboven werken er in Patjoepelke medewerkers met verschillende statuten en met verschillende ‘broodheren’. Niet ideaal voor de teamcohesie en het vertrouwen in de leidinggevenden. 

Lander en Martine vertellen hoe ze van ‘mama, help me’ naar meer gedeelde verantwoordelijkheid en zelfsturende teams groeien. 

Voor Lander en Martine in het ILIAS-project stapten, was er wel een ‘denktank’, maar daar kwam weinig uit. Deze groep werd herdacht en zo ontstond de EQuality-groep. Belangrijke sleutels om van deze groep een zelfsturend team te maken, waren: inzetten op een sfeer van vertrouwen en veiligheid, aandacht voor reflectie, uitwerken van een visie, maar ook aandacht voor concrete acties. 

Lander kwam aan het woord in Kindertijd 8. Lees het artikel Inclusief leiderschap in de buitenschoolse opvang.

Lander vertelt ook over een filmpje. Dit vind je hier https://www.ajrecruitment.com/blog/7-leadership-lessons-we-can-learn-from-geese/


Wat is het mooie aan dit verhaal uit kinderdagverblijf Sint-Jozef uit Wetteren?

In deze podcast hoor je het verhaal van kinderdagverblijf Sint-Jozef uit Wetteren.
Karen, Marjolein, Sylvia en Inge geven eerst een inzicht in hun eigen werking, die geïnspireerd is op Pikkler en Reggio Emilia. Na deze intro komt hun ILIAS-verhaal.

Vanuit de MeMoQ-zelfevaluatie[1] kwamen Karen en Marjolein tot de vaststelling dat voor veel teamleden de communicatie met ouders niet steeds evident was. Na overleg met de ILIAS-coaches kwam het besef dat communicatie niet enkel een issue was met de ouders, maar ook in het team - elkaar feedback geven was een groeipunt - waardoor heel wat problemen belandden bij de leidinggevenden.

Vanuit een enquête kwam de nood aan meer verbindende communicatie bovendrijven. Daarom werd een opleiding voor álle medewerkers over feedback geven en verbindende communicatie georganiseerd. Beiden werden sterk gesmaakt door het team. Zeker de afbeeldingen met optische illusies werkten als eyeopener. De opleiding stimuleerde de werksfeer, omdat de medewerkers zich gesterkt voelden en vandaag bewuster omgaan met communicatie tussen elkaar en met de ouders. Dankzij de opleidingen is er nu een gemeenschappelijke taal tussen de medewerkers onderling en onder de leidinggevenden.

Het werd een eerlijk verhaal, want veranderingen opzetten in tijden van crisis is geen evidentie. De kinderopvang staat voor veel uitdagingen. De immense werkdruk, het personeelsverloop, het nijpende personeelstekort … zorgden ervoor dat Karen en Marjolein hun dromen wat moesten downsizen. Het leerde hen om kleine stappen te zetten en deze ook te vieren. 

Vanuit het gelopen traject hopen Karen en Marjolein dat nieuwe medewerkers en de medewerkers die al bij Sint-Jozef werken zich goed omringd en ondersteund voelen.


[1] MeMoQ-zelfevaluatie is een zelfevaluatiemethode die vaak gebruikt wordt in de kinderopvang. Het vertrekt vanuit 6 dimensies. Meer info vind je via:  https://www.vlaanderen.be/publicaties/zelfevaluatie-instrument-memoq-kinderopvang


Wat is het mooie aan dit verhaal uit Samik voor ILIAS?

In deze podcast horen we Katleen en haar collega’s van Samik. Ze vertellen hun ILIAS-verhaal.

Samik is een inloopteam en maakt deel uit van het CAW Antwerpen. Samik biedt speelruimte voor kinderen, een ontmoetingsruimte voor ouders en geeft info en advies aan alle gezinnen met kinderen uit Antwerpen-Noord, met bijzondere aandacht voor de meest kwetsbaren. Daarnaast is Inloopteam Samik ook actief in de Huizen van het Kind op Luchtbal en Linkeroever. Ze organiseert daar bijeenkomsten voor ouders. Ontmoeting maar ook info en advies staan daar centraal. Meer info lees je op: http://www.inloopteams-antwerpen.be/samik/.

Samik is een super-super-superdivers team. En deze diversiteit zorgt af en toe voor ‘pittigheid’. Tijdens het ILIAS-project kwam Katleen tot het besef dat iedereen anders is en iedereen dus ook anders benaderd wil worden. Dit gebeurt in alle openheid en alle eerlijkheid. Katleen zorgt voor een veilige sfeer waar er eerlijk wordt gecommuniceerd, waar er complimenten gegeven worden, waar samen wordt gezocht naar oplossingen, waar voor elkaar gezorgd wordt en er plaats is voor humor. “Da’s zeker ‘sjoeke’.”  De basis binnen het SAMIK-team is: ik mag hier zijn wie ik ben.

Dit is natuurlijk geen evidentie, zeker niet gezien de waanzinnige agenda van alledag. Maar Katleen en haar team maken er nu wel bewust tijd voor.

Wat is het mooie aan dit verhaal van Jan Peeters voor ILIAS?

Vanuit het inspiratiekader reflecteert Jan Peeters over inclusief leiderschap. 

Hij neemt je mee op wereldreis en laat je kennismaken met de pedagogische helden die hij doorheen z’n jarenlange carrière mocht ontmoeten. Pedagogische helden in Gent en Brussel, maar ook in Georgië en Oekraïne. Hij praat over de rol van leidinggevenden in het opzetten van professionele leergemeenschappen die samen reflecteren en zo bouwen aan kwaliteitsvolle basisvoorzieningen voor jonge kinderen. Dit is natuurlijk niet enkel de taak van de leider, maar van vele partners. Het vraagt een competent systeem. 

Bekijk de powerpointpresentatie Over pedagogische helden en inclusief leiderschap die Jan Peeters heeft voorgesteld op het ILIAS-slotevent.

BRON: De Morgen (26-11-2022)

Deel gerust