Kindertijd, het blad voor en door begeleiders van jonge kinderen. Kindertijd wil informeren, inspireren en innoveren. Het blad wil de kinderbegeleider versterken en waarderen, op een laagdrempelige, verbindende en positieve manier.
In deze pedagogische bijlage bij Kindertijd 13 vind je als leraar, docent of coach tips en suggesties bij het artikel Wennen, het blijft wennen. Deze suggesties bieden inspiratie om het artikel te gebruiken in je les of coaching.
De Best of Kindertijd bundelt een selectie van boeiende artikels uit de eerste tien nummers van Kindertijd. Speciaal voor leraren, docenten en coaches, is er een pedagogische bijlage bij de Best of Kindertijd. Daarin vind je tips en suggesties over hoe je de artikels kan gebruiken in je les of coaching.
‘This is a man’s world’, zong James Brown. Behalve dan in het onderwijs en de zorg. Kindertijd stelt acht vragen aan acht mannen die voorbij de stereotypen denken. Hoe staan zij hun mannetje in de vrouwenwereld van de kinderopvang?
‘Een kind heeft een veilige omgeving nodig om te kunnen slapen’, zegt psychopedagoog Tine Vandamme. ‘Daarnaast heeft het ook emotionele veiligheid en nabijheid nodig om tot rust te kunnen komen.’ En je kan het kind daarbij helpen.
Trampoline is een project samen met lokale beleidsmakers en basisvoorzieningen voor jonge kinderen en hun ouders. Deze editie wil lokale besturen en professionals inspireren.
‘Mmm, lekker!’ Vind je het ook zo fijn als de kinderen duimen en vingers aflikken? Eten is een avontuur, maar niet altijd zo evident. Hoe zorg je ervoor dat de kinderen in je opvang of school samen met jou genieten van gezond en gevarieerd eten?
‘Buitenspelen vinden we in onze buitenschoolse opvang héél belangrijk’, zegt kinderbegeleider Sonja Van Nuffel. ‘Kinderen kunnen hun eigen plek vinden en zichzelf zijn.’ Veel natuurlijke elementen en een gevarieerd aanbod zijn daarbij essentieel.