Doorgaande Lijn

Een Doorgaande Lijn is een praktijk die zorgen, spelen, leren en opvoeden meer integreert. Daarvoor moet zowel de pedagogische visie en praktijk, als het beleid en de regelgeving, meer op elkaar afstemmen.

Kinderen bewegen zich dagelijks tussen thuis, kinderopvang, school, buurt en buitenschoolse activiteit. Kinderen, hun ouders en omgeving hebben baat bij zo veel mogelijk continuïteit. Daarom roepen we de kinderopvang, de kleuterschool en de naschoolse opvang al jaren op om meer af te stemmen en samen te werken. Maar hoe zou het zijn als ze echt naadloos in elkaar zouden overgaan? Wat zou het betekenen voor kinderen, ouders en medewerkers als opvang en kleuteronderwijs geïntegreerd zijn in één werking? Agentschap Opgroeien, het Departement Onderwijs, het Agentschap Onderwijsdiensten (AGODI) en de ministers Crevits en Weyts geven aan 12 pioniers de kans om in praktijk te leren en te onderzoeken hoe we dit kunnen doen. Deze pioniers worden begeleid door een projectteam dat bestaat uit medewerkers van VBJK en van CEGO KU Leuven.

De brede stuurgroep rond het project zal de ervaringen (hefbomen, obstakels, impact …) en goede praktijken van de pioniers aanhoren, analyseren en verwerken in beleidsaanbevelingen voor de opdrachtgevers. Zo hopen we dat in de toekomst dergelijke samenwerkingsverbanden gestimuleerd worden én ontdaan van procedures en regelgeving die dit nu bemoeilijken. Dit rapport wordt begin 2025 verwacht.

Lees meer op de website van agentschap Opgroeien!

Enkele getuigenissen van pioniers vind je ook in het tijdschrift Weliswaar, het vakblad van de Vlaamse Overheid dat zich richt tot iedereen die actief bij het welzijnswerk en de gezondheidssector betrokken is.

Lees het artikel: Weliswaar_Dossier 165_Doorgaande Lijn

Wil je meer informatie?

Neem contact op met Nima

Medewerkers

Partners